Ribič Pepe - Spletna stran

Poti dozorevanja: prve risanke glejmo skupaj!

9. februarja 2010

Digitalna doba je v naše domove prinesla kopico televizij in računalnikov. Otroci so z njimi povezani tako rekoč od rojstva. Marsikateri starši jih kar same prepuščajo ponujeni vsebini in se od dogajanja na zaslonu bolj ali manj izolirajo. Napaka.

Tako menijo tudi vodilni na globalni televizijski mreži Baby First za dojenčke in malčke. Celodnevni program v angleščini brez oglasov nastaja v sodelovanju s strokovnjaki za vzgojo, ki starše informirajo o izobraževalni vrednosti posamezne risanke ali oddaje. Po mnenju Sandre Bašić Hrvatin s fakultete za humanistične študije v Kopru je še veliko boljši primer kakovostnega otroškega programa na švedski javni televiziji SVT. Kot pravi, ni paternalističen v slogu »mi že vemo, kaj otroci potrebujejo, in jim to posredujemo«, temveč posvetovalen, omogoča komunikacijo z ustvarjalci programov.

Domača produkcija, kje si?

In koliko dobrega programa ponujajo slovenski programi? Razen redkih izjem ne prav veliko. Na najbolj gledani komercialni televiziji Pop TV so po besedah Ive Marovt, predstavnice za odnose z javnostjo, med otroki zelo priljubljene risane serije na sobotnem in nedeljskem jutranjem programu Ringa-Raja, večinoma sinhronizirane tuje risanke. O domači produkciji še ne razmišljajo. V zadnjih mesecih sta imeli v starostni skupini od štiri do štirinajst let največjo gledanost tuji risanki Lazytown in Winx klub.

Kako najmlajše obravnavajo na javni televiziji? Metki Dedakovič, urednici otroškega in mladinskega programa na TV Slovenija, se zdi zelo pomembno ustvarjanje lastne produkcije, ker z njo utrjujemo tradicijo, narodno kulturo in zavest. Nekaj takšnih izdelkov ponujajo tudi sami. Trenutno dosega največji delež gledanosti med otroki mozaično poučna domača zabavna oddaja Ribič Pepe. Po mnenju Metke Dedakovič se vzrok za priljubljenost med drugim skriva v tem, da je zasnovana na igrivem, duhovitem dualizmu dobrega in zlega: »Zgodbe povedo nekaj temeljnega o življenju, posredujejo arhetipske človeške izkušnje. S tem dajejo krila otroški radovednosti.«

Potrošništvo nad vzgojo

Kakšna se zdi na splošno kakovost slovenskih televizijskih programov za najmlajše? »Izbiri bi morali uredniki in ustvarjalci posvečati posebno skrb. Očitno je, da obstajajo že uveljavljeni standardi pri določanju ustreznosti vsebin, namenjenih otrokom, ko govorimo o slikanicah. Vsi se brez težav hitro strinjamo, katere so dobre in katere ne. Zakaj tega ni pri televiziji? Zato ker televizija, komercialna nedvomno, javna pa vse bolj, obravnava otroke, tudi najmlajše, kot potencialne potrošnike. Izobraževalna funkcija javne televizije je skorajda izginila,« kritično ugotavlja dr. Bašić Hrvatin.

Prav zato je vloga staršev toliko pomembnejša. Kaj je torej tisto, na kar bi morali biti posebno pozorni? »Da gledajo posamezne oddaje skupaj s svojimi otroki. Kot jim berejo pravljice, tako bi jim morali ‘brati’ tudi tisto, kar gledajo. Starši so enostavno pomemben del vzgoje prepustili medijem,« opozarja dr. Bašić Hrvatin. Tudi Metki Dedakovič se zdi bistveno zavedanje, da mediji vplivajo na otrokov psihofizični razvoj in zdravje: »Otroci so odgovornost nas odraslih, saj nam dolgo brezmejno zaupajo in verjamejo.«

Piše: Katja Cah Švarc za revijo Ona